Sunday, January 4, 2009

Hva sier Jesus om å snike på bussen?

Jeg har egentlig ikke tenkt på dette noe spesielt før en samtale nå i mellomjula, hvor noen satte pekefingeren på dette med å snike på bussen. Jeg har ikke sneket på bussen i det siste selv, men toget...ja, det er en historie for seg selv. Jeg reiser egentlig veldig mye med tog, og når jeg en sjelden gang ikke rekker å kjøpe billett før jeg går ombord, og konduktøren ikke spør meg etter billett - ja, da sier jeg ikke ifra heller, og er stort sett veldig fornøyd med det. Jeg har nemlig ikke så veldig mye til overs for NSB, og reiser med dem fordi jeg ikke har noe annet alternativ. Men nok om det, poenget er - ja, jeg er en sniker.

Men visste du at Jesus faktisk sa noe om dette?

Hvis du leser i Matteus 22, står det beskrevet noen situasjoner hvor fariseerne ville sette Jesus fast (eller "målbinde" ham, som vi sier på godt norsk). Følgende samtale utspiller seg:

"... Si oss da hva du mener om dette: Er det tillatt å betale skatt til keiseren eller ikke?" Men Jesus merket deres ondskap og sa " Dere hyklere, hvorfor setter dere meg på prøve? Vis meg mynten skatten betales med." De rakte ham en denar, og han spurte: "Hvem er det som har sitt bilde og sitt navn her?" "Keiseren," svarte de. Da sa han til dem: "Så gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er". De ble forundret over dette svaret og gikk sin vei.
Matteus 22, 17-22

I overført betydning: gi staten hva statens er (feks. skatt), oooog: gi NSB hva NSBs er. Sukk :)

No comments: