Monday, February 28, 2011

Makt

Jeg har tenkt litt på i det siste; at det er forskjell på de tingene her i livet vi ikke har makt til å gjøre noe med, og de tingene vi ikke makter å gjøre noe med.

Et eksempel på det første kan for eksempel være andres avgjørelser og de konsekvensene som kan følge av det, sykdom, død osv osv.

Når det gjelder ting vi ikke makter å gjøre noe med, har det mer med de tingene i livene våre vi i større eller mindre grad kanskje egentlig ikke er helt fornøyde med - men det krever for mye å ta en skikkelig avgjørelse og stå ved den. Jeg har egentlig makten, men jeg makter det ikke.

Skjønner?

Livet mitt (og ditt, kanskje? Opp med handa den som har et perfekt liv! I want to know you.) består av to gode håndfuller med begge deler. Tidvis kan det være temmelig frustrerende. Da synes jeg det er godt å senke skuldrene og sende en bønn til en jeg vet som har makt - Jesus.

I Matteus 28:18 står det: "Meg er gitt all makt på himmel og på jord." (og så kommer misjonsbefalingen, og den er jo hyggelig, men det er ikke det jeg tenker på akkurat nå som du ser)

Og så dette da: "Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen" (Matteus 18:18)

Så jeg tenker; det skader da ikke å be! I alle fall ikke for meg som er kristen, jeg risikerer jo strengt tatt ingen stolthet ved å "ydmyke" meg og be om hjelp - dette er jo de løftene som er gitt til meg, som en gave!

Det er bare så lett å glemme akkurat det. Jepp, faktisk kan det bli sånn - for meg ihvertfall - noen ganger, at jeg ikke makter å be. Det krever for mye, da må jeg innrømme at jeg ikke fikser ting, jeg må på et vis konfrontere det - og det er det jammen ikke alltid jeg har lyst til.

Og så, plutselig, ber jeg likevel.

Kjære Far, 
takk for at du har gitt oss en fantastisk verden å leve i, 
med herlige mennesker å være glade i og leve sammen med. 
Men du ser også at det finnes ondskap, hat og likegyldighet - og jeg synes det er vondt og merkelig at mennesker kan være slik. Jeg ber om makt til å endre på de tingene jeg kan, og styrke til å oppdage - og aldri godta urettferdighet. Jeg ber om visdom, for å utgjøre en forskjell i verden hvis jeg kan - og for å gjøre endringer i mitt eget liv når jeg må. 
Amen.

1 comment:

Ingalill said...

Flott blogg du har!
Denne vil jeg komme tilbake til:)