Monday, August 30, 2010

Høst

Så var det høst igjen ja. Jeg greier liksom ikke å bestemme meg helt for om jeg egentlig liker høsten eller ikke. Jada det er fint med den friske lufta og de fine fargene, men samtidig savner jeg varme late sommerkvelder, bare bein, is og bading (selv om det ikke akkurat har blitt så mye av det denne sommeren da...). Når det er sol er jeg kjapp med å vende ansiktet rett i solsteika, lukke øynene og male opp sommeren rundt meg. Sukk... Men Gud liker høsten! Han liker det fordi han har skapt det (d-oh), men også fordi høsten er ment å være både vakker og produktiv for oss mennesker. Vi høster inn fra åkre, plukker bær og sopp og jegveitikkehva - og det tror jeg Gud både liker og vil at vi skal (se bl.a. 1. mos 1, 26-29).

Mange av oss bruker også høsten til å starte på noe nytt; ny jobb, ny klasse, ny skole, nye studier, kanskje til og med i en ny by eller i et helt nytt land? I det hele tatt er høsten en travel tid for oss mennesker, men kanskje vi skal ta oss tid til en liten pustepause oppi alt sammen og be om en ny start med Gud også?

Kjære Gud,
velsign høsten 2010 for oss. Hjelp oss å gjøre de riktige valgene for fremtiden vår, og hjelp oss å finne fred og tid til hverandre og til deg. Velsign menighetene i byen vår, og lær oss på nytt om kjærlighet og respekt for våre medmennesker - både kristne og ikkekristne. Takk for den vakre høsten du har skapt, og den nye starten den representerer
for så mange av oss, på alle plan.
Amen.

No comments: