Monday, May 31, 2010

Etter evne

På søndag hørte jeg en preken i Frikirka om lignelsen om talentene,
her kommer litt fra den prekenen iblandet mine egne tanker.


Les: Lignelsen om talentene, Matteus 25, 14-30


14 Det er som med en mann som skulle dra utenlands. Han kalte til seg tjenerne sine og overlot dem alt han eide: 15 En ga han fem talenter, en annen to og en tredje én talent – etter det hver enkelt hadde evne til.

For det første: den rike mannen belønnet begge tjenerne som hadde fordoblet pengene likt, selv om den ene kom tilbake med med enn dobbelt så mye som den andre!

Så var det dette med tjeneren som gravde ned pengene han hadde fått, fordi han var redd. "Her har du ditt", sier han til den rike mannen. Noen synes kanskje det er rart at den rike mannen blir så sint, men i denne konteksten er det veldig illustrerende for vårt forhold til Gud!

Vi får et nytt liv av Jesus, tror du Gud vil ha det ubrukt og polert tilbake? Denne lignelsen forteller at nei, det vil han ikke. Han ønsker at vi skal ta noen sjanser med det vi har fått! Lignelsen sier ikke noe om det, men jeg tenker at han som fikk to talenter kunne i alle fall ha greid å fikse så det ble fem eller seks, og ikke bare fire? Kanskje prøvde han på det, men så ble det bare to? Det er ikke snakk om økonomi (selv om vi sier at "Gud skal holde oss til regnskap"...haha :) , det er snakk om å gjøre noe!

Det kan hende at den rike mannen skjønte at den siste tjeneren ikke hadde så store evner med penger, det er jo ganske stor forskjell på 5, 2 og bare 1 talent! Men jeg synes det er så fantastisk at denne tjeneren likevel fikk en sjanse! Den rike mannen tenkte kanskje "Jeg har råd til å tape 1 talent hvis denne tjeneren roter det bort i usikre forretninger - jeg gir ham en sjanse!" ?

Ihvertfall tror jeg det er det Gud tenker om oss. Gud ønsker å gi alle en sjanse - og han belønner oss alle likt, vi får alle komme inn "til gleden hos din Herre" hvis vi bare kan si

Kjære Gud, takk for det livet du gav meg - se her hva jeg har gjort med det! Se hva jeg har brukt det til!

Dette er en vekker, ikke minst for meg selv! Men som kristen ønsker jeg å leve et liv som renner over av Guds kjærlighet, og da bare MÅ jeg gjøre NOE! Jeg kan ikke hjelpe for det, dette gjør meg så glad! :D Og alle kan gjøre noe! Skal vi lage en liste over forslag?

- Trøste en venn
- Bake en kake
- Vaske eller sette ut stoler før et møte
- Blogge ;)
- Skrive en diktbok
- Være vert for husmøter
- Være pådriver for et nytt arbeid (for eksempel "Unge voksne 20+" hver onsdag i Levanger!)
- Være tilstede, og se mennesker!
- Være med i lovsangsteam
- La folk rundt deg få vite at du er kristen (Matt. 10, 32)
- .....osv osv.

Hun som talte sa også noe annet veldig lurt - hvis du ser at en person har en slik gave, så si det til dem! Det er slett ikke sikkert at han eller hun er klar over det!

Gud gir oss oppgaver, velsignelser og utfordringer etter evne, vi får alle en sjanse - det er så godt å vite! Hvis du føler at noe blir for stort for deg, ikke vær redd for å takke nei - men vær heller ikke redd for å ta en sjanse, hopp i det og prøv!

3 comments:

Anonymous said...

Flott Edith Marie at du deler dine tanker. Tenk at vi alle kan la oss bruke, det gjelder bare å se hvilke oppgaver som JEG skal ta på meg.

Det var en fin og tankevekkende preken som flere burde høre.

Takk igjen. Bruk mulighetene og pågangsmotet.

EM said...

Så flott med kommentar, tusen takk :) Godt også å se at noen er enige, at det ikke bare er ting som surrer i hodet mitt ^^,

Line Kristine said...

Det ble veldig sterkt for meg det punktet - skrive en diktbok...