Monday, April 26, 2010

Større ting

Aller først må jeg bare sfå utbryte i et aldri så lite HALELUJA! :D selv om det er en smule utrøndersk å si sånt da. Men det skjer SÅ mye BRA her i Levanger nå, at jeg kan bare ikke holde det inne! Håhåhå...og dette er bare starten folkens, jeg er så spent på fortsettelsen her!

Men for å nevne noe mer håndfast så kommer Jason Upton til Levanger i sommer (bestill billett her, 150 kroner!)! Jeg har bare nettopp hørt om ham, men ryktene sier at denne karen kan lovsang! Det jeg har hørt på spotify så langt er i alle fall bra ;D

Jess, så over til dagens tekst, budskap, eller hva vi nå skal kalle det. Here it goes, som jeg pleier å si.

Bevis?
Først, noen spørsmål: Trenger jeg, som er kristen, bevis for å tro? Trenger jeg at den Hellige Ånd - Guds nærvær - manifestiserer seg for meg i form av foreksempel tungetale og helbredelser? Kommer dette fra Gud, og hvorfor vil han i så fall gi oss dette? Er det ikke bedre å "tro uten å ha sett"?

Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa:
«Mester, vi vil gjerne se deg gjøre et tegn.»

Men han svarte dem: «En ond og utro slekt krever tegn,
men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet.

(Matt. 12, 38-39)

En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet.» Dermed gikk han fra dem og dro bort.
(Sitat Jesus, Matt. 16, 4)

Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du.
Salige er de som ikke ser, og likevel tror.
»
(Joh. 20, 29)


Dette er det Jesus som sier. For meg gjør han det ganske klinkende klart her altså. I begge de to første situasjonene kommer det folk og vil terge opp Jesus til å gjøre tegn for å bevise at han er Guds sønn, og begge gangene svarer Jesus at vi ikke skal få noe annet tegn enn Jona-tegnet. Jeg skal ikke gå så veldig inn på det annet enn å si at det er helt klart at han henviser til sin egen død og oppstandelse. Du kan lese hele Jonas' historie i linken over om du vil :) Jesus understreker dette i det siste Bibelverset her, et sitat hentet fra situasjonen hvor Tomas ("Tvileren") må få stikke fingrene sine i sårene hans for å tro at det virkelig er ham.

Med andre ord: Det eneste tegnet - det eneste beviset - vi får, er det vi allerede har fått - Jesu død og oppstandelse.

Og det er jo fint for alle dere som ikke er kristne, fordi da vet vi at det ikke er noe jeg som kristen kan gjøre for å bevise for dere at Gud finnes. Jeg kan forsøke å vise det, jeg kan fortelle om det, men jeg kan aldri bevise det - og derfor heller ikke greie å overbevise noen om at Gud finnes. Det høres nok litt klisjeaktig ut, men Gud må faktisk bare erfares. Og det er jo herlig, når jeg tenker over det, for når man virkelig erfarer Gud - da finnes det ikke tvil!

Hvilket bringer meg over til punkt nummer to: nemlig dette med å erfare Gud.


"Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør. Ja, han skal gjøre større gjerninger enn dem,
for nå går jeg til Faderen. Det dere ber om i mitt navn,
vil jeg gjøre, så Faderen skal bli forherliget gjennom sønnen. Dersom
dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det."
Sitat Jesus, Joh. 14, 12-14

"...og satt dere til å bære frukt, frukt som varer."
(Hele Joh. kap 15. er verd en titt, dette er fra vers 16)

Oioioi...større ting enn Jesus? Han som helbredet, talte profetisk, lærte, drev ut onde ånder og vekket opp døde?

Det som er så kult her, er at det er Jesus selv som sa det! Og for meg er det alltid kilden, det er alltid det jeg må falle tilbake på; hva sa Jesus om dette? Evangeliene er den store skatten i Bibelen, fire kilder om Jesu liv og fire kilder til hva Jesus faktisk sa til displene sine - til oss. Og Jesus sier altså at vi skal gjøre større ting enn ham? Hvordan er det mulig?

Jada, dette forutsetter at du er kristen, men vi kan lese i alle fire evangelier om at Jesus snakker om "talsmannen" - Den Hellige Ånd. Og så, i apostlenes gjerninger kan vi lese om pinsedagen, da disiplene ble fyllt av den Hellige Ånd for første gang og gikk ut i gatene og talte alle slags språk! (Les 1. Korinterbrev kapittel 14 for mer info og rettledning på dette med tungetale).

Hva er dette for noe da? Trenger vi dette for å bevise at Gud finnes eller noe? Vel, hvis du gjør det så har du misforstått noe massivt, og jeg ønsker at du skal få oppleve Guds nærvær i livet ditt uten at det er noe "hype" eller press eller krav eller noe fantastisk synlig som skjer rundt deg.

MEN! Det er et stort men her - for alt dette er Åndens frukt som vi sier det i kirka - altså; det er en naturlig konsekvens av det å leve med Gud! Det er de løftene Jesus har gitt oss, og det er det jeg tror på og vil leve i! At Gud bruker meg til det Han vil, og at jeg skal gjøre større ting!

Hvorfor skal det være så naturlig at Gud vil bruke meg til feks. å være der for en venn som trenger det, men hvis det plutselig skjer noe "merkelig" (feks. tungetale, som jo er rimelig bibelsk da) så må vi roe ned litt her...?


Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør.
Ja, han skal gjøre større gjerninger enn dem

AMEN!
;D

1 comment:

Unknown said...

Preach it Siss!:D:D glory!