Thursday, April 15, 2010

Legemets oppstandelse

Noen som har vært i statskirka eller frikirka i det siste? Det er kanskje flere kirkesamfunn som har trosbekjennelse, men i det statskirka kaller "tredje trosartikkel" står det:

Jeg tror på Den Hellige Ånd,
en hellig, allmenn kirke,
de helliges samfunn,
syndenes forlatelse,
legemets oppstandelse
og det evige liv.
Amen


Her en gang tidligere i vår var jeg på møte i Vineyard (eller kanskje det var husmøte?) - i alle fall stilte Arne spørsmål ved dette med legemets oppstandelse. Eller, spørsmål og spørsmål, det var vel ganske klart hva han mente egentlig - men jeg ble usikker. Tror jeg på legemets oppstandelse?

Luthers forklaring på akkurat denne linja er som følger (i følge samme ovennlinkede nettsted):

På den ytterste dag skal han vekke opp meg og alle døde,
og gi meg og alle som tror på Kristus, evig liv.

Ikke at det gjør det så mye enklere for meg. "...vekke opp meg og alle døde" kan liksom bety så mangt, ikke sant? En ting er sikkert, jeg tror ikke at på "den ytterste dag" så begynner folk å grave seg opp fra jorda og kommer vaklende som zombier eller noe...og hva med alle kremerte? Hva med alle som døde for så lenge siden at kroppen deres ikke eksisterer lenger? ...tror jeg på legemets oppstandelse?

Jeg har et langt og godt forhold til trosbekjennelse, både fordi det er en fast del i de tradisjonelle gudstjenestene jeg har vært med på gjennom hele oppveksten, og fordi jeg de senere årene bare synes det er helt fantastisk utrolig BRA! å få si HØYT! at JEG TROR PÅ JESUS! (Hah, fikk sagt det enda en gang, gitt ;)

Men akkurat den biten der har jeg ikke tenkt så mye over, sånn helt bevisst - før nå i vår.

Jeg begynte å lese i 1. korinterbrev i dag etter tips fra denne flotte dama, og så fortsatte jeg å lese litt lenger enn det hun tipset meg om i en kommentar her. Og så litt til. Og nå er jeg 100% sikker: jeg tror ikke på legemets oppstandelse.

Men nå vil vel noen si: "Hvordan står de døde opp; hva slags legeme har de?" Du uforstandige menneske! Det du sår, får du da ikke igjen uten at det dør. Og det du sår, er jo ikke den planten som kommer opp, men et nakent korn, av hvete eller et annet slag. Gud lar det så få den skikkelse som han ville, hvert enkelt slag får sin. Heller ikke alle levende vesener samme slags kjøtt. Det er forskjellig for mennesker, fe, fugler og fisk. Og det finnes himmelske legemer og jordiske legemer, og de himmelske legemer har én glans, de jordiske en annen. Sol, måne og stjerner gir forskjellig skinn. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans. Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det som blir sådd er forgjengelig, men det som står opp er uforgjengelig. Det blir sådd i vanære, men det står opp i herlighet. Det blir sådd i svakhet, men står opp i kraft. Det blir sådd et legeme som hadde sjel, men et Åndens legeme står opp. (...) For likesom vi har båret den jordiskes bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde. Og det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve forgjengelighet. Se, jeg sier dere en hemmelighet:
Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles...
(1. kor 35-44, og 49-51)

Sweet! Jeg vet at mange er uenige med meg, og at jeg tråkker folk på tærne når jeg sier at jeg ikke tror at vi får ha kroppen vår i himmelen - men for meg er det blitt så åpenbart (bokstavelig talt)!

Så slik som trosbekjennelsen er formulert akkurat nuh på akkurat det punktet så lukker jeg rett og slett munnen når vi kommer dit. Jeg skal jo ikke bekjenne noe jeg ikke tror på!

Så da er dagens spørsmål til deg som er kristen, spesielt til deg som er i samfunn hvor dette er en del av trosbekjennelsen:

Tror du på legemets oppstandelse?

(Og hvis svaret er ja vil jeg veldig gjerne vite hvor i Bibelen du finner belegg for å tro det.)

4 comments:

Line Kristine said...

Takker for å bli kalt ei flott dame ;)

HJ said...

Definitivt!
Anbefaler deg å lese Stefan Gustavsson's bok "Gjør som Gud, bli menneske" eller "Ganske enkelt kristen" av Tom Wright. Her er forresten en link av et klipp med ham.

http://www.youtube.com/watch?v=AA0NLb0pXGI

Har siste innspurt på oppgave hvor dette er en del av temaet, så var spennende å lese innlegget ditt. God bless!

HJ said...

Også står det jo ganske fint her:
http://www.jesusnett.no/article.php?id=21

Særlig dette er aktuelt:

Vi skal bli som Jesus var etter oppstandelsen (1 Kor 15,47-49). Han var annerledes, med nyskapt kropp, som du sier. Det tyder på at vår sjel/ånd får igjen seg selv, sin kropp i ny utgave.

Evighetshåpet er, som du sier, at himmelen kommer til jorden. Gud skal skape ny himmel og ny jord, Jesus skal være Herre i et nytt univers (Åp 21,1-8).


Det er altså mer å si enn at "vi dør og kommer til himmelen". Det gjenstår en nyskapelse og oppstandelse når Jesus kommer igjen og oppretter Guds Rike i sin fulle herlighet.

EM said...

Tusen takk for flotte kommentarer og innspill HJ! Så artig at noen kan ha litt nytte av dette :)