Sunday, March 21, 2010

Himmel, vafler og helvete.

Jess, da har noen fantastiske mennesker som kaller seg kristne vært ute og slengt med troen sin igjen. Og det er da herlig, hvem av oss kunne vel ikke tenkt oss at et vilt fremmed menneske hadde tilbudt seg å stå ved familiens side og sikre den siste reis inn til himmelen ved dødsleiet til noen du er glad i? Vel...ikke på denne måten i alle fall!

Kristne helbredere sa de kunne gjøre Steinar Lem frisk,
hvis han lot seg frelse. Hvis ikke ville han brenne i helvete.
(Dagbladet 20.03.10. Artikkel her.)

Harde ord! Kan du gjette hva som er rett og ikke?

Du kan bli frisk, hvis du lar deg frelse.
....NOOOT! som en rar fyr sa i en film en gang. Frelse er på ingen måte en kriterium for å bli helbredet, hvor i all verden tar de dette fra? Det er jo hyggelig når en kristen blir frisk, for all del, men hvaiallverden da? Gud er litt som mammaen som steker vafler og deler ut til ALLE ungene i nabolaget gjennom kjøkkenvinduet nemlig. Og den mammaen driter da i om du bor i det huset eller ikke!

Jeg har sett og hørt om kristne som har blitt helbredet, og kristne som ikke har blitt helbredet (inkludert meg selv). Jeg har også venner som ikke er kristne som likevel roper til Gud i sin nød, uten å føle at de får svar. Og i det siste har jeg hørt en del om folk som ikke er kristne som blir helbredet, noen selv om de motsetter seg det kraftig også!

Jeg vet ikke hvordan Gud bestemmer hvem som skal helbredes for hva, det er et spørsmål som gnager ganske hardt innimellom må jeg innrømme. Men det som er HELT SIKKERT, det er at Jesus ALDRI har sagt at man må være frelst for at Gud skal helbrede!!

Ikke EN gang spør Jesus "Så du vil bli frisk du ja, da må du først svare riktig på dette spørsmålet...er du FRELST!?" ... Et søk på bibelen.no på gir 39 treff for "helbredet", og bare se på hva som står!

Hele byen var samlet utenfor døren.
Han helbredet mange som led av forskjellige sykdommer...
(Markus 1, 34)


...For han helbredet mange, så alle som hadde plager,
trengte seg fram for å røre ved ham... (Markus 3,10)


Er det ikke helt fantastisk? Det var så mange mennesker som trengte seg på, og det står INGENTING! om at Jesus trakk seg tilbake og ristet på hodet - jeg nekter å tro at alle disse menneskene som møtte opp med sine syke familiemedlemmer var kristne, men de øynet en mulighet for å bli kvitt sykdommen! Hvem ville vel ikke grepet en slik sjanse? De kom jo bare for å få ta på Jesus, de trengte ikke snakke med ham i det hele tatt! Nei, kom og få vafler sier nå jeg. Om du blir helbredet eller ikke vet ikke jeg, men det er jo lov å be!

Bli frelst, eller brenn i helvete.
Nåvel, denne er litt vanskeligere. Eller, egentlig ikke i det hele tatt - jeg vet jo svaret så inderlig godt - men det er vanskelig å snakke om. Jeg kan jo ta det lette først da:

Jesus sier:
«Jeg er veien, sannheten og livet.
Ingen kommer til Far uten ved meg.

(Johannes 14,6)

Enkelt og greit, ikke sant? Det spiller ingen rolle hvor snill du er eller har vært eller har lyst til å være, er det ikke herlig? Tror jeg på Jesus, er veien fri! Nå forutsetter jo dette at man tror på litt av hvert, men det er en utrolig lettelse for meg altså - å vite at jeg er frikjøpt, jeg har fått gullbilletten! - og en dag skal jeg hjem. Jess!

Ja, det var det fine. Og så kommer det kjipe. Og det er igrunn veldig kjipt, og jeg personlig er i tillegg veldig usikker på hele det opplegget der akkurat nå, men det er nå en gang sånn at enten så har man billetten, eller så har man den ikke. Og de som ikke har den, vel, de får ikke være med. Det der er det veldig få som liker å høre...ikke jeg heller for å være helt ærlig. Det er veldig mange mennesker her i verden jeg er veldig glad i, som (såvidt jeg vet) ikke har billetten på innerlomma akkurat nå. Det er vondt og trist å tenke på for meg som gleder meg så inderlig til himmelen! Og så er det dette med å dømme da..."Bli frelst eller brenn i helvete!" liksom. Det er så utrolig vanskelig altså!

Alt jeg vet er dette:

Døm ikke, så skal dere ikke bli dømt.
Fordøm ikke, så skal dere ikke bli fordømt.
Ettergi, så skal dere få ettergitt.

Gi, så skal dere få: Et godt mål, sammenristet, stappet og breddfullt,
skal dere få i fanget.
For i det målet dere selv måler med, skal det også måles opp for dere
.
(Lukas 6, 37)

Det er det Jesus sier! Fordøm ikke! Da jeg gikk på NTNU og hadde det elskede faget ex.phil (...) lærte jeg et nytt ord: for-dom. Betydningen er til forveksling lik ordet "fordom", men det uttrykker (slik jeg husker det) en mye sterkere grad av "forhåndsdømming". Gud er grei sånn, han ser ikke på én hendelse i livet ditt og tenker at "Jaha, hun der blir sikkert kriminell etterhvert...strykes fra lista!" Jesus sier at Gud ikke vil at vi skal drive med forhåndsdømming, vi skal gi hverandre sjanser! I de små ting, og i de store tingene...

Kort oppsummert: Jesus er veien, sannheten og livet, og ingen kan komme til Gud uten ved ham. (Du kan gjerne være snill og hyggelig som dagen er lang uten å tro på Jesus, men da får du finne på noe annet lurt å kalle deg enn kristen.) Jeg kan fortelle deg det, og det er naturligvis implisert at det nødvendigvis ligger en annen skjebne der for dem som da ikke tror at Jesus er veien, sannheten og livet - men det skal jeg drite i, det er opp til Gud.


I mellomtiden: Jeg håper jeg ser deg i himmelen! :)

1 comment:

Mella said...

Æ tror at Gud e like glad i alle og at alle kommer til himmelen. Den "For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne.." tolker æ som at han sendte Jesus ned til alle, både dem som tror og dem som ikke tror.. eller dem som tror litt. Hadde det heta ".. at han gav sin sønn til kun de kristne..", så kunne æ trodd annerledes.. men.. e det helt på bærtur å tro nåkka sånt?!