Sunday, October 26, 2008

Engler

Jeg svippet innom Eldrebølgen på NRK i formiddag, og disse menneskene hadde samtalegrupper om religion. En dame snakket om skytsengler, og at hun hadde to - Mikael og Faith - som passet på henne, pluss Rafael som tok seg av sykdom.

Dette gjorde meg uendelig trist. Ja, som kristen tror jeg på engler, men det er et stort men her. Se bare hva som står i Johannes Åpenbaring 19, 10.

Jeg kastet meg ned for engelens føtter og ville tilbe ham. Men han sa til meg: «Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe!»

Det har aldri vært meningen at vi skal tilbe engler. Hvis vi ser på beskrivelser av englebesøk i Bibelen blir menneskene alltid slått av frykt når englene viser seg - og aller viktigst - englene har kommet totalt overraskende, aldri på forespørsel av mennesket selv. (Hvis noen vet om unntak vil jeg svært gjerne vite det). Englene er Guds sendebud! Vi kan be Gud om å sende engler, men å be til englene direkte om feks. beskyttelse er å gå direkte imot budskapet i Bibelen.

Det sier seg vel selv at jeg ikke tror at englene (eller "lysvesnene") som feks. Märtha Louise snakker om har noe som helst med Gud å gjøre. Det kan godt hende det er snakk om reelle åndskrefter, men dette er ikke engler i Bibelsk forstand.

I samme åndedrag kan jeg sitere Apostlenes Gjerninger, hvor Peter plutselig befinner seg i en situasjon hvor en mann vil tilbe ham. Peter svarer (Apg. 10, 25-26):

25 Da Peter skulle gå inn, kom Kornelius og møtte ham, kastet seg ned foran føttene hans og tilba ham. 26 Men Peter reiste ham opp og sa: «Reis deg, jeg er også bare et menneske.»

Bare Gud er Gud, og hvem vi skal tilbe er noe vi kristne ikke bør være usikre på :)

1 comment:

Line Kristine said...

AMEN! D e d eineste å sei t d :)